Coaching menetelmänä.

TAVOITTEELLISEN BUSINESS COACHINGIN ASIANTUNTIJA

Coaching käytännössä

Coaching on vaikuttava, ajatusta ja toimintaa fokusoiva sekä muutosta tuottava ohjausmenetelmä, jossa coach pysäyttää kysymysten ja ajattelukumppanuuden avulla asiakkaan tavoitteiden ja eteenpäin vievän toimijuuden äärelle.

Luotuan vakiosisältöinen coachingprosessi kestää tyypillisesti noin 2-3 kuukautta. Prosessi tai useamman prosessin kokonaisuus toteutetaan aina asiakkaan ja tilaajaorganisaation tarpeisiin muokattuna.

Tässä kuvattuun vakiosisältöiseen prosessiin sisältyy:

  • Prosessin aloittava tavoitekeskustelu
  • 5 x coaching-keskustelu (60-90 min)
  • Välitehtävät
  • Prosessin lopettava saavutuskeskustelu

Prosessin tavoite on asiakkaan ja tilaajaorganisaation edustajan yhteisesti tai asiakkaan itsenäisesti määrittelemä. Asiakkaana voi olla yksilö, tiimi tai ryhmä. Tilaajaorganisaation edustajana voi prosessissa olla mukana esimerkiksi tiiminvetäjä, esihenkilö, mentori, liiketoiminnan tai siihen liittyvän osa-alueen omistaja tai vaikkapa HR. Kun tilaajan edustaja on prosessissa mukana, osallistuu hän tavoite- ja saavutuskeskusteluun tuomalla näissä esiin tilaajaorganisaation näkökulman prosessin tavoitteeseen. Prosessin tuotosten raportoinnista sovitaan etukäteen tilaajaorganisaation edustajan ja prosessiin osallistuvien kanssa.

Coaching-keskusteluun osallistuu coach ja asiakas (yksilö, tiimi tai ryhmä), ja keskusteluja pidetään noin 2 viikon välein. Keskustelujen välillä asiakas saa toiveisiinsa perustuvia tehtäviä. Myös tiimi- ja ryhmäcoachingissa jokainen osallistuja saa yksilölliset toiveet huomioivat välitehtävät.

Onnistunut coaching-prosessi edellyttää kaikilta osapuolilta sitoutunutta, rehellistä ja avointa suhtautumista prosessiin.

  • ”Coaching on kumppanuutta ajattelua herättävässä ja luovassa prosessissa, joka inspiroi asiakasta henkilökohtaisen ja ammatillisen potentiaalin täysipainoiseen hyödyntämiseen
    International Coaching Federation Finland

Yksilö-, tiimi-, ryhmä- ja organisaatiocoachingin erot

Yksilöcoaching

Yksilöcoaching on yksilön ammatillisiin tarpeisiin ja henkilökohtaiseen kehitysprosessiin keskittyvä valmennuksen muoto. Coachingprosessin tavoitteena on yksilön henkilökohtainen, ammatillinen tavoite.

Tiimicoaching

Tiimicoaching on tiimin tavoitteisiin, toimintamalleihin ja kehitysprosessiin keskittyvä valmennuksen muoto, johon koko tiimi osallistuu. Coachingprosessissa tiimille asetetaan yhteinen, tiimin toimintaan ja tehtäviin liittyvä tavoite.

Ryhmäcoaching

Ryhmäcoaching on valmennuksen muoto, joka mahdollistaa kokemusten jakamisen ja vertaisoppimisen apuna pyrkimyksissä kohti omaa tavoitetta. Ryhmään osallistuvien tavoite liittyy yhteiseen teemaan, mutta jokaisella osallistujalla on oma tavoitteensa.

Organisaatiocoaching

Organisaatiocoaching on valmennuksen muoto, jolla tavoitellaan muutosta läpi organisaation. Organisaatiocoaching on laaja useiden prosessien kokonaisuus, joka yhdistelee yksilö-, tiimi- ja ryhmäcoachingia.


Coaching sopii eri tilanteisiin

Coaching sopii moniin tilanteisiin, ja on tehokas työväline kun organisaatio-, ryhmä-, tiimi- tai yksilötasolla halutaan tavoitella esimerkiksi

  • muutosta tai tehostusta toimintatapoihin
  • ammatillista kehittymistä ja potentiaalin hyödyntämistä
  • roolin haltuunottoa, ymmärrystä odotuksista ja roolissa toimimisesta
  • kehittymistä itsensä, tiimin tai organisaation johtamisessa
  • projektin tai tehtävän onnistunutta läpivientiä
  • työtehtävään asetettuun tavoitteeseen pääsyä
  • ymmärrystä elämänvaiheen vaikutuksesta työ- tai yksityiselämään

On myös tilanteita, joissa coaching ei ole oikea ratkaisu. Sellaisia voivat olla esimerkiksi seuraavat tilanteet:

  • Työyhteisössä esiintyy kiusaamista tai ilmapiiri on tulehtunut
  • Yksilöllä ei ole voimavaroja toimia coachingin vaatimalla tavoitteellisuudella
  • Asiakas tai tilaajan edustaja ei sitoudu coaching-prosessiin

Luotua tuo aina esiin, jos coaching ei sovi asiakkaan tilanteeseen, ja auttaa löytämään sopivamman tahon asian edistämiseksi.


  • Coaching on työväline joka mahdollistaa sitoutuneemman, kehittyvämmän ja tavoitteita kohti älykkäästi liikkuvan työyhteisön ja yksilön
    Reija Selin, Luotua

Coaching vs. muut menetelmät?

Koulutus

Koulutus kasvattaa työyhteisön ja sen jäsenten taitoja välittämällä tietoa, osaamista ja hyviä toimintatapoja. Koulutus kohdistuu usein konkreettisten taitojen lisäämiseen, esimerkiksi työvälineiden käytössä, toimialaan liittyvästä lainsäädännöstä tai toimimisesta erilaisissa tilanteissa.

Olennainen ero: Tiedon siirto (koulutus) vs. potentiaalin avaaminen ja hyödyntäminen (coaching)

Mentorointi

Mentorointi on yhteistyötä, jossa kokeneempi henkilö (mentori) ohjaa ja tukee vähemmän kokenutta henkilöä (aktori) ammatillisessa ja henkilökohtaisessa kehityksessä. Tavoitteena on auttaa mentoroitavaa saavuttamaan potentiaalinsa ja oppimaan mentorin kokemuksista.

Olennainen ero: Kokemusohjaus (mentorointi) vs. kysymysvalmennus (coaching)

Konsultointi

Konsultointi on asiantuntijapalvelu, jossa ulkopuolinen asiantuntija antaa neuvoja ja ratkaisuehdotuksia organisaation tai yksilön ongelmiin. Konsultoinnin tavoitteena on yleensä auttaa asiakasta parantamaan toimintaansa, tehostamaan prosesseja tai saavuttamaan tiettyjä tavoitteita

Olennainen ero: Asiantuntijaneuvo (konsultointi) vs. oma oivallus (coaching)

Työnohjaus

Työnohjauksessa on aina keskiössä työhön, työyhteisöön sekä työrooliin liittyvät asiat. Työnohjaus kestää tyypillisesti coachingprosessia pidempään, ja sen focus on työn kehittämisessä, kun coaching lähestyy prosessin tavoitetta valmennettavan omista tavoitteista käsin.

Olennainen ero: Työn kehittäminen (työnohjaus) vs. tavoitteiden saavuttaminen (coaching).