Valmentava ote työelämässä.

TAVOITTEELLISEN BUSINESS COACHINGIN ASIANTUNTIJA

Valmentava ote on enemmän kuin johtamistyyli – se on ajattelutapa ja filosofia, joka muuttaa tapojamme olla vuorovaikutuksessa kollegojen ja johdettavien kanssa. Ohjeiden ja valmiiden ratkaisujen antamisen sijasta, valmentavassa otteessa keskitytään tukemaan toista, herättämään oivalluksia ja auttamaan jokaista löytämään omat vahvuutensa työn tavoitteiden saavuttamiseksi.

Valmentavan otteen tavoite ei ole olla kaiken tietävä auktoriteetti vaan mahdollistaja. Se luo luottamuksellisen ilmapiirin, jossa avoin kommunikaatio mahdollistuu ja virheitä ei pelätä, vaan niistä opitaan. Keskiössä ovat kuunteleminen, oikeiden kysymysten esittäminen ja toisen aito tukeminen. Tällä tavoin työntekijöiden itseohjautuvuus lisääntyy, sitoutuminen kasvaa ja heidän potentiaalinsa pääsee esiin.


Valmentava ote eri rooleissa

Valmentava ote muuttuu hieman roolista riippuen, mutta sen perusperiaatteet pysyvät samana: kuuntele, kysy, tue ja kannusta.

Esihenkilö ja tiiminvetäjä

Esihenkilön roolissa valmentava ote on ehkä kaikkein tunnetuinta. Sen sijaan, että esihenkilö ratkaisisi ongelmat tiiminsä puolesta, hän kysyy: ”Mitä ajatuksia sinulla itselläsi on tähän? Mitä vaihtoehtoja näet?”. Näin hän ohjaa työntekijää pohtimaan ja ottamaan vastuuta omasta työskentelystään. Tärkeää on antaa tilaa ja aikaa työntekijän omille oivalluksille. Tämän lähestymistavan avulla työntekijät eivät vain suorita annettuja tehtäviä, vaan he kehittyvät ja oppivat itsenäisesti. Esihenkilö toimii peilinä, joka auttaa työntekijää näkemään omat kykynsä ja kehityskohteensa.

Kollegan rooli

Valmentava ote ei rajoitu ainoastaan esihenkilön ja alaisten väliseen suhteeseen. Kollegojen kesken se näkyy vastavuoroisena tukena ja kannustamisena. Kun kollega painii ongelman kanssa, voimme kysyä: ”Miten voisin auttaa sinua parhaiten juuri nyt?” tai ”Miltä tämä tilanne näyttää sinun näkökulmastasi?” Sen sijaan, että tarjoaisimme valmiita vastauksia, autamme toista löytämään oman ratkaisunsa. Tämä tukee vahvaa tiimikulttuuria, jossa jokainen kokee olevansa arvostettu ja tuettu.

Asiantuntija ja mentori

Asiantuntijan tai mentorin roolissa valmentava ote on erityisen arvokasta. Kokeneen asiantuntijan roolissa on helppo antaa vastauksia suoraan, mutta se voi estää toista oppimasta. Valmentava mentori sen sijaan ohjaa oppimaan itse. Hän voi jakaa kokemuksiaan, mutta tärkeintä on auttaa mentoroitavaa hahmottamaan, miten nämä kokemukset voisivat soveltua hänen omaan tilanteeseensa. Mentori toimii turvallisena sparrauskumppanina, joka auttaa toista rakentamaan omia asiantuntijuuden polkujaan.

Esihenkilö johtamassa toista esihenkilöä

Kun esihenkilö johtaa toista esihenkilöä, valmentava ote on elintärkeä. Valmennettava on usein itsekin asiantuntija omalla alallaan, joten ohjeiden antaminen on hyödytöntä. Ylemmän esihenkilön tehtävänä on auttaa toista esihenkilöä kehittämään omia johtamistaitojaan. Tällöin kysymykset voivat liittyä tiimin motivointiin, kommunikaatioon, toimeenpanoon tai strategian selkeyttämiseen. Esimerkiksi: ”Mitä tavoitteita olet asettanut tiimillesi?” tai ”Miten aiot tukea tiimiläistesi kehitystä?” Tällä tavoin rakennetaan vahvaa johtamisen kulttuuria koko organisaatioon.

Yhteenvetona, valmentava ote on joustava ja monipuolinen lähestymistapa, joka soveltuu erilaisiin ammattirooleihin ja tilanteisiin. Se kehittää yksilöiden potentiaalia, rakentaa luottamusta ja luo pohjan oppivalle ja itseohjautuvalle organisaatiolle. Se on investointi, joka maksaa itsensä takaisin työntekijöiden hyvinvointina, innovaatioina ja lopulta parempina tuloksina. Valmentavaan otteeseen siirtyminen voi tuntua aluksi haastavalta, mutta se on askel kohti modernia ja inhimillisempää työelämää

Millaisissa tilanteissa sinä näet valmentavan otteen hyödyllisimpänä omassa työssäsi? Millaisin teoin juurrutat ja ylläpidät valmentavan otteen hyödyntämistä organisaatiossasi?


Business coachingin avulla voit turvallisesti ja luottamuksellisesti pureutua valmentavan otteen teemaan, sillä se mahdollistaa:

Avainsanat: valmentava ote, kehittyminen, potentiaali, luottamus, oppiva yksilö, oppiva organisaatio, jatkuva kehittyminen